1. Účel
Účelom reklamačného poriadku je spriehľadniť vzťahy medzi pacientom, lekárom a zubným technikom v súvislosti s reklamáciou stomatoprotetických prác.
2. Oprávnenosť reklamácie
Reklamovať je možné stomatologické ošetrenie, protetické náhrady chrupu v súvislosti s materiálom a funkčnosťou. Záručná doba je v zmysle § 599, § 620, § 646 novely č. 150/2004 Z.z. Občianského zákonníka 1 rok. Na záručné opravy a úpravy sa vzťahuje obmedzená záručná doba 3 mesiace.
3. Zásady prijímania reklamácie
Záruku na stomatologické a protetické práce si pacient uplatňuje u toho subjektu, kde si zubnú náhradu, výkon objednal a zaplatil. Posúdenie sťažnosti (závady) spadá do kompetencie vykonávateľa – ošetrujúceho lekára a odborného garanta v zubnej technike ak ide o protetickú prácu. Po ich súhlase môže byť reklamácia prijatá. Podmienkou reklamácie je pravidelná kontrola protetickej práce a preventívne prehliadky v zubnej ambulancii najmenej 1x krát za 6 mesiacov a dobrá hygiena ústnej dutiny.
4. Neoprávnené reklamácie
Reklamovať nie je možné výkony súvisiace so zmenou zdravotného stavu. Reklamácia sa nevzťahuje na defekty spôsobené so športom, úrazom a nesprávnym používaním zubnej náhrady. Reklamácie sa nevzťahujú na výkony (plomby, komplikácie po chirurgických výkonoch) pri malhygiene v dutine ústnej.
Reklamácia sa nedá uplatniť pri neodborných zásahoch do zubno-technických náhrad, pri zmenenom zdravotnom stave pacienta.
Reklamovať nie je možné:
Fixná protetika:
- Únava a opotrebovanie kovových trecích a retenčných segmentov
- Opotrebovanie plastových matríc v zásuvných spojoch
- Opotrebovanie trecích segmentov teleskopických koruniek
- Zlomenie, prasknutie živicovej korunky
- Ochranný mostík (provizórny mostík a korunky)
- Dodatočná zmena objednaného farebného odtieňa zubnej náhrady
- Abrázia štandardného materiálu
- Chyby spojené s bruxizmom
Snímateľná protetika:
- Odlomenie drôteného ramena spony
- Zlomenie protézy
- Slabá adhézia (prilnavosť) protézy
- Chyby spojené s bruxizmom
- Usadzovanie zubného kameňa
Záchovná stomatológia:
- Výplne (plomby) pri veľkých defektoch zubných tkanív, po upozornení ošetrujúceho lekára na iné riešenie (korunkovou alebo inou náhradou)
- Kompozitné veľké výplne (biele výplne) pri malhygiene dutiny ústnej
- Výplne (plomby) po uplynutí zákonom stanovenej lehoty
- Výplne (plomby) pri veľkých defektoch zubných tkanív pri bruxizme
- Výkony spojené so zanedbaním nariadenej medikamentóznej liečby
- Výkony pri zamlčaní závažných aspektov zdravotného stavu
- Komplikácie pri implantátoch pri malhygiene
- Komplikácie po chirurgických výkonoch pri malhygiene dutiny ústnej
- Dočasné výplne defektov zubných tkanív
- Dočasné fixácie fixných náhrad (koruniek a mostíkov)
- Zuby ošetrené koreňovou výplňou, na ktoré sa nezhotoví do 6 mesiacov korunková alebo mostíková náhrada
5. Lehoty na podanie a vybavenie reklamácií
Pacient je povinný vadu, reklamáciu bezodkladne oznámiť ošetrujúcemu lekárovi najneskôr do 10 pracovných dní. Po uznaní musí byť reklamácia prijatá do 5 pracovných dní a odovzdaná pacientovi v prípade protetickej práce v lehote tak, ako bola prijatá nová protetická práca najneskôr do 15 pracovných dní.
6. Všeobecné ustanovenia
Zubná technika archivuje v zmysle koncepcie odboru zubná technika, ktorá je uverejnená vo Vesníku MZ SR č. 57/2006, odbornú dokumentáciu 5 rokov. Každá zubno-technická náhrada musí byť identifikovateľná a odborný prevádzkovateľ (fyzická osoba) lebo odborný zástupca (prevádzkovateľ-právnická osoba zubnej techniky) zaručuje technológiu a dodržanie etického kódexu uvedeného v prílohe č. zákona MZ SR č. 578/2004 Zz. o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, zdravotníckych pracovníkoch, stavovských organizáciách v zdravotníctve a vo Vyhláške MZ SR č. 542/2005 o rozsahu praxe v niektorých zdravotníckych povoleniach.